mapfactor

Recenze: MapFactor NAVIGATOR, navigační program

MapFactor Navigator je freewarovým navigačním programem, který však svým zpracováním rozhodně neurazí a je více než konkurenceschopný. Společnost MapFactor se již několik let zabývá vším, co má něco společného s GPS lokací (od sledovacích zařízení, až po software). Díky využívání dat z OpenStreetMaps jsou zde zaručeny kvalitní mapové podklady téměř celého světa. Velkou výhodou je, že mapy jsou ukládány na SD kartu, a tak není zapotřebí internet.

První spuštění

Po stažení aplikace z Google Play na vás v menu aplikací budou čekat dvě ikonky – Navigator a Navigator Downloader. Pokud kliknete rovnou na ikonku Navigatoru, program ukáže, že nemá potřebná data ke spuštění navigace a budete tak odkázáni do Navigator Downloaderu. Zde si zvolíte, jaké mapy chcete stáhnout do paměti telefonu. Mapa České republiky má asi 63MB, ale program ke svému fungování bude potřebovat ještě cca. 100MB dat (základní mapa světa, český hlas,…). Suma sumárum, funkční navigace po naší zemi vás bude stát něco pod 200MB prostoru.

  

Prostředí a možnosti konfigurace

Hned po spuštění se dostanete do navigace a vidíte tak mapu. Jak z toho tedy vyplývá, klasické menu s velkými ikonkami, které známe z automobilových navigací se zde nekoná. Abyste vyvolali nabídku, můžete stisknout buď hardwarové tlačítko pro menu, nebo tři rovnoběžné čárky v dolní levé části obrazovky. Toto výsuvné menu opravdu není, stejně tak jako celé prostředí aplikace, uzpůsobeno pro použití v autě – ikonky jsou titěrné, text taktéž a trefit prstem bod na mapě je problém i doma v křesle, natož pak v jedoucím autě. Doporučuji proto veškeré konfigurace provést doma. Nejprve si v nastavení musíte zvolit profil vozidla (na výběr je i chodec). Velkým plusem zde je možnost nastavení si preferovaných cest – dokonce včetně maximální rychlosti, na kterou vás aplikace upozorní, když překročíte rychlost (na každém typu cesty si můžete zvolit, kdy budete upozorněni). Dále si v nastavení můžete navolit automatický přechod nočního a denního režimu (změna je pouze v intenzitě podsvícení displaye), 3D, nebo 2D náhled mapy, atd.

    

Nastavení cílové destinace

Jakmile se patřičně seznámíte s prostředím a nastavíte si preference tras, je na čase zvolit si nějaký cíl cesty. Toto můžete provést hned několika způsoby:
1. Sami si kliknutím vyberete místo na mapě
Pokud takto učiníte, v horní části obrazovky vyběhne okénko s možnostmi, co můžete se zvolenou oblastí udělat. Pomocí vlaječek si můžete nastavit start, průjezdní bod a cíl trasy. Chcete-li pro příště zablokovat ulici, ve které se právě nacházíte, použijete tužku. A chcete-li vyhledat body zájmu v okolí místa, stisknete lupu.
2. Pomocí „Hledat“
Tato možnost bude pravděpodobně nejvíce využívána. Musíte vyplnit stát, město a ulici, přičemž ulic a čísel popisných zde naleznete spíše méně než více – z tohoto důvodu je položka „centrum“.
Dále můžete najít body zájmu, které však nejsou moc dobře přeložené do češtiny a u cca. 1/3 z nich se zobrazuje místo názvu „neznámé id=xxxxx“. U možnosti navigace na souřadnice se pravděpodobně kvůli českému překladu budete potýkat s tím, že text v jednotlivých kolonkách se bude překrývat.  Na poslední možnost hledání, tedy na možnost „Google“ budete potřebovat připojení k internetu. Pokud ale máte tuto možnost, je to nejpohodlnější a nejlepší cesta k zadání cíle vaší cesty – můžete zadat jakoukoli adresu i s číslem popisným.

    

Vydáváme se na cestu

A konečně můžete vyrazit na cestu. Podle toho, jak jste si navigaci nastavili, se vám pohled přepne buď do 3D, nebo zůstane z vrchu, tedy ve 2D. Spodní panel je rozdělen do tří oblastí, ve kterých si můžete sami nastavit, co chcete vidět (možností je k dispozici vcelku mnoho). Po dotyku na nápovědu k trase (vlevo dole) se zobrazí itinerář cesty a vy si tak můžete vše přenastavit, nebo nakonfigurovat.
Hlasovým asistentem je zde žena, jejíž pokyny jsou občas opravdu nesrozumitelné – téměř žádné pauzy mezi jednotlivými pokyny, atd. Obrovským minusem je ale rychlost, kterým se pohybujete po mapě. Abych se vyjádřil přesně, šipka se nepohybuje, ona skáče cca. ve dvouvteřinových intervalech. Předpokládám, že toto nebude problém hardwaru, na kterém aplikaci běží (testováno na dvoujádrovem HTC Sensation), ale spíše problém někde uvnitř programu.
Režim chodec je zde opravdu jen navíc, jakmile totiž zadáte souřadnice mimo routovatelnou trasu, automaticky budete navigováni na nejbližší možnou silnici. Je to trochu škoda, ale na druhou stranu, jedná se zde primárně o použití v dopravním prostředku, ne na turistiku.

  

Shrnutí a závěr

Jelikož je MapFactor kompletně bezplatnou navigací, nicméně s velmi dobrými mapovými podklady, asi by nikdo nečekal kvalitu srovnatelnou například s Sygic Aura, nebo Navigon. Ale není tomu tak, pro běžného uživatele, který nejezdí podle navigace dnes a denně, ale používá ji opravdu jen jako občasnou záležitost, je to dobrá volba. Já osobně bych ji vzhledem k možnostem zasadil někam mezi Google navigaci a Sygic Aura. Má sice hodně opravdu „dospělých“ prvků, ale ergonomie ovládání a vůbec celkové přizpůsobení pro jízdu v autě je zde opravdu špatné a vývojáři zde mají opravdu co dohánět. Samozřejmě se jedná teprve o betu (finální verze bude pravděpodobně placená), ale už teď je vidět, že autoři aplikace mají v tomto oboru zkušenosti.

Výhody

  • Vše je kompletně zdarma
  • Není zapotřebí připojení k internetu
  • Relativně malá velikost na SD kartě
  • Kvalitní mapové podklady

Nevýhody

  • Často se ukazuje, že je program v beta verzi (občasná nefunkčnost některých prvků)
  • Velmi pomalé vykreslování jak v režimu navigace, tak v pouhém „brouzdání“ mapu
  • Nepříjemný český hlas
  • Nedodělaný překlad do češtiny
  • Prostředí se těžko ovládá za jízdy


logo-app
App Name
Developer
Free   
pulsante-google-play-store
pulsante-appbrain
qrcode-app



INZERTNÍ SDĚLENÍ