maddreamfactory

[Rozhovor] Tomáš Ciboch z Mad dream factory

V tomto rozhovoru jsme si popovídali s Tomášem Cibochem, herním vývojářem ze studia Mad dream factory. Řeč byla o vývoji jejich hry Willy Weed, hackathonu, podpoře Microsoftu a dalších zajímavých tématech.

Na úvod bych chtěl poprosit o uvedení sebe a týmu, kdo se čemu při práci věnujete, případně co jste už dříve v oboru dělali apod.

Dohromady jsme v Mad dream factory jen dva dělníci. :) Já jsem Tomáš Ciboch a v týmu zastávám hlavně pozice designera, programátora a snažím se naše projekty tak nějak řídit, rozdělovat práci, plánovat, komunikovat se světem a tak dále. Kolega Dominik Štýbr dělá grafiku, animace a hudbu do našich her. Momentálně jako oficiální firma existujeme zhruba 3 měsíce a máme vydané 2 hry.

Tři měsíce jsou poměrně krátká doba na to, že už za sebou máte dva tituly. Kolik času si vývoj dosud posledního Willy Weed vyžádal?

Vlastně celé ty tři měsíce při každé volné chvíli a po víkendech. Máme teď takové interní pravidlo, 3 měsíce pracovat na hře a pak jí vydat pokud její stav je alespoň hratelný. Což se nám už na podruhé s otravným plevel myslím povedlo.

Důvod proč máme vydanou za 3 měsíce existence už dvě hry je ten, že firmu jsme založili cca 14 dní před vydáním hry první.

Zajímavé. Osobně mě fascinuje, kolik úrovní Willy Weed už od začátku nabízí. Třeba říct, že netrvalo dlouho a už jsem se musel snažit, abych je dokázal vyřešit. Bylo náročné jednotlivé hádanky do hry vymýšlet?

Design úrovní byla dle mého asi nejobtížnější část celého procesu vývoje, zároveň to ale byla část, která mě o hrách a hráčích asi nejvíce naučila. Opravdu žádné studium her, které jsem zatím absolvoval, mě nepřipravilo na tak krutou praxi.  Největší háček totiž je, že každý level, který vytvořím, musím sám také dohrát, a že hra občas ve hráčích probouzí zoufalství, to ti asi nemusím dvakrát vysvětlovat.

No to rozhodně ne :), právě nad tím testováním úrovní jsem se při hraní dost pozastavoval. Dovedu si představit, že to byla nejtěžší část. Původně jsem od tebe měl informace, že budete hodně sledovat odezvu hráčů a podle toho budete uvažovat o převedení hry na iOS. Co jsem se díval, tak na Google Play i Windows Phone Marketplace je odezva pozitivní, ale přeci jen máte přístup k lepším statistikám než my z vnějšku – jak to s Willy Weed po týdnu vypadá? Naplnila se vaše očekávání?

Z poněkud vřelé odezvy hráčů jsem byl sám mile překvapen, obával jsem se, že poněkud vyšší náročnost hry bude vzbuzovat mnohem větší negativní reakce. Obecně totiž dost velkou část lidí logické hry uráží, protože když člověk selhává v logické hře, tak je to jako by mu hra říkala, že je hloupý (což někdo hůře nese). Na druhou stranu, je tu malá část lidí, kterým hra naopak lichotí právě tím, že hra jim potvrzuje jejich inteligenci.

Velice mě ale překvapil fakt, že se objevovaly různě komentáře typu: „Já hru sice nezvládám, ale velice se mi líbí.“ To jsem vážně nečekal. S čísly v České republice je na tom hra vcelku dobře, za týden máme něco málo přes 350 stažení na Google Play a hra je aktuálně na devátém místě v „Nejlepší hry v kategorii Vědomostní“. Na Windows Phone je to číslo podstatně nižší, za ten týden je to zhruba 50 stažení, což si ale myslím, že na WP není špatné.

Screenshot_2014-07-08-09-38-06

Chtěl bych se také zeptat na vaši úspěšnou účast na Microsoftím hackathonu, jehož shrnutí jsem si přečetl na oficiálním MSDN blogu, jaké byly vaše dojmy z celé akce? A na odlehčení – opravdu je spotřeba energetických nápojů a kávy tak velká, jak se o podobných akcích traduje?

Já obecně zbožňuji atmosféru na hackathonech, to že na jednom místě se nejen rodí, ale i přivádí k životu skvělé nápady. A na konci jen člověk zírá co všechno za tak omezený čas vzniklo. Velmi mě překvapil i přístup Microsoftu, velice ochotně nám pomohli a ne jen na hackathonu, měli jsme ještě měsíc po hackathonu vypůjčený hardware, máme na 3 roky veškeré licence od MS zdarma. Obecně mě příjemně překvapilo, jak se MS postupně mění – pochybuji, že by se s námi v MS ještě před pěti lety vůbec bavili, zatímco teď nám pomáhají s čímkoliv, jen se ozveme. Co se týče spotřeby Red Bullu, tak já jsem na každém hackathonu hrdý tahoun statistik. Holt úspěch si žádá své oběti :).

Právě přístup Microsoftu mě také velice zajímal, tak předem děkuji za odpověď. Šli jste do soutěže už s nachystaným konceptem, nebo Willy Weed je vyloženě dítko zrozené na hackathonu?

Já jsem se zatím v čechách setkal s dvěma přístupy toho, jak probíhají hackathony, v závislosti na tom co od hackathonu pořadatel očekává. První jsou hackathony, kde se dozvíte na místě téma a vývoj se odstartuje. Tam se často experimentuje a často se lidé vrhají do pustin, kam se zatím nikdo nevydal. Pak je druhý typ hackathonů, což byl tento případ, a tam jde pořadateli hlavně o kvalitní obsah, tam moc omezení na to, jestli už máte něco vytvořené nejsou. My jsme si vytvořili víkend před hackathonem prototyp, otestovali na lidech a na hackathonu jsme vytvářeli hlavně obsah do hry na základě zpětné vazby. Což sice už není tak křišťálově čistá myšlenka hackathonů, ale i tak to plní svůj účel.

Inu, pokud to pravidla dovolují, tak proč ne. Soustředíte se momentálně na odpočinek mezi hrami a věnujete se primárně případným opravám a přidávání obsahu do Willy Weed, nebo už zahajujete přípravy nového projektu?

Tento týden jsem pouze řešil drobné chyby ve hře a přidali jsme možnost vypnout při si hraní hudbu. Zjistili jsme, že spousta lidí na mobilu při hraní ráda poslouchá svou vlastní hudbu. Tak jsme se snažili vychytat takovéto drobné detaily, aby hraní bylo pro co nejvíce lidí příjemné. Jinak jsme se věnovali především propagaci hry, zanedbaným projektům a přítelkyním. Momentálně se už bavíme o tom, čím strávíme další 3 měsíce, nápadů je mnoho, ale projekt musíme vybrat jen jeden. Wily Weed necháme teď chvilku uležet, dokud na další dodatečný obsah nebude připravený, a bude o něj dostatečný zájem.

S tím volnočasovým nasazením souvisí jedna z mých posledních otázek – chtěli byste někdy Mad dream factory překlopit ve full time záležitost a vyvíjet hry „naplno“? Předpokládám, že ano, ale nemohu se nezeptat.

Myslím, že každý by se rád živil něčím, co ho baví a zároveň nějak uspokojuje. Momentálně jsme od takové situace hodně daleko, ale určitě bych se tomu nebránil.

Screenshot_2014-07-08-09-32-56

Doufám, že se vám to podaří! Předposlední otázkou je obecné téma mobilních zařízení a platforem – co preferuješ, používáš, a ideálně také proč ses právě pro takovou platformu rozhodl?

Jako velký nadšenec mám nebo jsem měl doma spoustu zařízení všech hlavních platforem, ale nejvíce mi přirostl k ruce přes všechny jeho chyby Android. Aktuálně mé zařízení které denně používám jsou Oppo Find 5 a jako tablet mám LG G Pad 8.3.

Poslední otázka vlastně ani není otázka, nicméně jestli chceš říct něco, co v rozhovoru nezaznělo, případně jestli chceš něco vzkázat našim čtenářům, tak teď máš prostor.

Uf :), No asi snad jen vzkážu všem, kteří by se rozhodli dělat hry na mobily stejně tak jako my – svět už další kopii Flappy Bird, nebo 2048 nepotřebuje. I kdyby to měla být blbost, ať je to čistě vaše blbost.

logo-app
App Name
Developer
Free   
pulsante-google-play-store
pulsante-appbrain
qrcode-app

wpstore



INZERTNÍ SDĚLENÍ


Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.