glass_nebo_wear

[Téma] Android Wear ničí Google Glass

Chytré brýle Google Glass jsou nepochybně zajímavým projektem, otázka ale je, jestli to také není projekt poněkud zbytečný, čemuž nahrává především skutečnost, že se nám začíná rozjíždět trh s ostatní wearable technikou, zatím co chytré brýle jsou stále v nedohlednu.

Pravda je taková, že Android Wear hodinky umí takřka to samé co brýle Google Glass, a to celé navíc přináší v provedení, které je ergonomičtější, praktičtější a společensky přijatelnější, viz. zákazy Glass v kinech apod. V zahraničí se argumentuje dokonce i cenou, ale to není úplně fér, protože Glass stále ještě nejsou v masové produkci – to se ale už za mínus považovat dá, přeci jen byly tyto brýle představeny už dva roky nazpět, zatím co Android Wear bylo oznámeno v březnu tohoto roku. Ve zkratce Android Wear mají většinu pozitiv Google Glass a zároveň nedisponují žádnými jejich negativy.

Rychlý přístup k informacím: Android Wear disponuje stejnou detekcí slov a hlasovými příkazy, přičemž v případě Wear ani nemusíte na nic sahat, kdežto Glass aktivujete gestem na dotykové plošce. Obě zařízení umí pracovat s inteligentními hledacími mechanismy Googlu a umožňují zodpovídání obecných otázek („Co víš o Evropě?” apod.) i odesílání zpráv kontaktům jen s použitím hlasového vstupu.

glass_ban

Takovouto značku ve spojitosti s hodinkami nejspíš nepotkáte.

Rychlý způsob, jak vyřešit příchozí notifikace: Wear v tomto případě řeší jednu z největších výtek, jakou uživatelé ke Glass měli – chytré brýle totiž potřebují ručně doprogramovanou kompatibilitu s každou aplikací, kdežto Wear zařízení jsou automaticky kompatibilní se všemi aplikacemi, včetně aplikací třetí stran, které o Wear nemají v kódu ani jeden řádek. Wear dostává stejné notifikace jako telefon a můžete je přímo z hodinek i zahazovat, či zpracovávat. Google oznámil, že funkcionalita Wear bude eventuálně převedena i na Glass, ale i tak je zvláštní, že tým pracující na Wear dokázal rychleji vyřešit něco, co Glass ani po dvou letech neumí.

Jak můžete vidět, po funkční stránce Wear slouží dokonce i lépe, než chytré brýle. Jediné, v čem má Glass navrch, je kamera a schopnost pořizovat fotografie „za chodu,” ale k tomu se hned dostaneme.

android-wear android-wear-moto-360 wear_h

Chytré hodinky jsou společensky přijatelnější: Platforma Wear běží v hodinkách a ne v počítači, který máte na obličeji – tím pádem to zbytečně neupoutává pozornost a lidé ve vašem okolí to obecně daleko lépe snáší. Už jen to, že na někoho celý den míříte kamerou zkrátka nevyvolává dobrý dojem a když s někým mluvíte, tak lidé věnují více pozornosti vašim brýlím místo vám. Možná je to jen přechodná záležitost a otázka toho, že si uživatelé musí na chytré brýle zvyknout, ale taková je holt praxe těch, kteří Glass dlouhodobě zkoušeli používat. Naopak s Wear můžete úplně normálně fungovat bez toho, aby vám někdo věnoval zvýšenou pozornost – můžete jít do kina, do restaurace, nebo se opít v klubu aniž by si kdokoliv všiml, že máte na ruce hodinky ukazující počasí. Většina tohoto šílenství okolo Glass je způsobena právě kamerou a co se jí týče, tak stejně za moc nestojí – jde o kameru z telefonu Galaxy Nexus, což nebyla dech beroucí záležitost ani dva roky nazpět, natož nyní.

Chytré hodinky jsou ergonomičtější: Pokud jste nikdy nepoužívali Glass, tak vězte, že obraz je nad úrovní vašeho normálního zorného pole, nikoliv v něm. Toto umístění samozřejmě má svoje opodstatnění – díky němu vám obraz nepřekáží v běžném vidění, ale nese s sebou také spoustu problémů. Jelikož jsou brýle přirozeně umístěny na hlavě, tak nemůžete pro používání brýlí využívat pohybu krkem, nýbrž očima. Jestli si chcete tento pohled nasimulovat, tak se snažte dívat na svoje pravé obočí. Pokud se takto budete dívat po nějakou dobu, tak se dostaví bolest. To u Wear nehrozí už z principu, protože je nosíte na ruce a pro pohled můžete využít krku.

Wear bude mít lepší ekosystém: Glass je projekt, za kterým stojí relativně malá divize Googlu. Podpora těchto brýlí je víceméně závislá jen na podpoře této divize a zbytek Googlu za ty dva roky příliš mnoho zájmu o spolupráci na tomto projektu neprojevil. Např. Glass trvalo osm měsíců, než se zavedla podpora pro komunikační službu Googlu (dříve Google Talk, dnes Hangouts). A co Android Wear? Ten to umí od začátku a hlavně za ním stojí divize Androidu, tedy jeden z nejdůležitějších týmů v současném Googlu, se kterým rády spolupracují všechny ostatní divize této společnosti. Glass jsou stále v podobě vývojářské beta verze, zatím co Wear je hotový produkt, který dostává plnou podporu.

Google-Glass-Titanium-Frame-4-630x384 Google-Glass-Titanium-Frame-1-630x386 glass

Dostupnost: Už to tu zaznělo, ale ještě to uvedeme na pravou míru – Glass je drahý produkt, který je oficiálně dostupný jen v Americe, a když už o Glass někdo měl zájem, tak i přes to se musel snažit, aby se mu je podařilo sehnat. Android Wear je levné a od začátku dostupné v několika zemích (u nás zatím bohužel ne), což už samo o sobě vede k lepší podpoře třetími stranami, kterou ale nakonec ani příliš nepotřebuje, protože s aplikacemi pracuje už nyní díky notifikačnímu API. Samozřejmě ale pokud vývojáři chtějí dokonalou spolupráci s Wear, tak nakonec k nějakým úpravám budou muset sáhnout.

Takže jsou zařízení jako Google Glass mrtvou větví? Nyní to vypadá, že ano. Skutečnou výhodou nošení „očního počítače” by mělo být využívání výhod vstupu do přímého vidění uživatele, což ale Glass nedělají. Rozšířená realita je něco, co by chytré brýle naprosto dokonale vyšvihlo nad Android Wear, ale ve skutečnosti se věcí mají tak, že Glass nemají na něco takového senzory ani výkon, který byste navíc museli živit silným akumulátorem, jež by se do brýlí implementoval špatně. Google nemusí Glass nutně pohřbít a pracující tým uvolnit na jiné projekty, ale realita je taková, že co se běžného spotřebitelského trhu týče, Android Wear má daleko větší potenciál, zatím co Glass asi ještě dlouho zůstanou tím, čím byly na začátku – zajímavým experimentem.

Zdroj: A



INZERTNÍ SDĚLENÍ


Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.