twitter_token

[Téma] Twitter klienti třetích stran – věčné čekání na smrt

Falcon, Carbon, Talon, MetroTwit, v budoucnu nejspíš i Fenix, Tweetings a další. Co mají společného kromě toho, že se jedná (případně jednalo) o populární Twitter klienty? Smrtící hranice 100 000 uživatelských tokenů, která je pohřbí. Autoři tak sice mají zájem o to vyvíjet výbornou aplikaci, ale do celého byznysu vstupují s vědomím, že pokud budou úspěšní, tak svému projektu budou muset v budoucnu zamávat na rozloučenou.

Autoři alternativních Twitter klientů na tuto situaci začali reagovat tím, že prakticky každý solidní Twitter klient stojí nějaké ty peníze – aby měli jistotu, že se jim práce vyplatí navzdory tomu, že aplikace po dosažení hranice 100 000 uživatelů umře. Uživatelé se ale díky této „kletbě” dostali do začarovaného kruhu nekonečného nakupování nových klientů, a to zkrátka jen protože ten starý jim přestal komunikovat. Anebo se na to vykašlou a raději si nainstalují oficiálního Twitter klienta – což samozřejmě autoři slavného mikroblogu chtějí.

Oficiální Twitter klient je pro sociální síť výhodný v mnoha ohledech, přičemž tím asi nejdůležitějším je inzerce. Zatím co v klientech třetích stran se s oficiálním reklamním obsahem Twitteru („Promoted Tweet”) nesetkáte, tak výchozí aplikace přináší reklamní obsah cca za každým desátým tweetem, někdy i častěji. Kromě toho navíc aplikace svým rozložením upřednostňuje rychlejší přístup do sekcí Discover, či Activity – obě opět výhodné pro síť, protože vám tam může servírovat inzerovaný obsah. Neoficiální klienti potom obvykle tyto dvě nabídky upozaďují a dávají přednost přístupu k notifikacím, do kterých by samozřejmě nedávalo smysl dávat reklamu – celé kouzlo „placených Tweetů” je v tom, že se netváří jako reklama, ale jako úplně standardní součást vaší Timeline (když odhlédneme od drobného inzertního označení).

2014-11-29 10.14.13 2014-11-29 10.14.24 2014-11-29 10.16.30
 Smutný den pro uživatele původního Talonu

Nabízí se tedy otázka, proč zkrátka jen Twitter na vývojáře třetích stran neuvalí podmínku, že musí do aplikací zakomponovat jejich reklamní systém – inu, takovou podmínku by sice udělat mohli, ale API Twitteru neslouží jen pro standardní klienty, a takový „certifikační proces” by si vyžádal vyhrazení samostatného týmu, nemluvě o tom, že by se samotné reklamní API nejdřív muselo vytvořit a uvést do povědomí vývojářů. Nakonec je tedy pro Twitter výhodnější nastavit limit na počet uživatelů – tak totiž mohou API pro svoje účely využívat soukromé subjekty pracující se sociálními sítěmi, ale zároveň se nikdy nestane, že by neoficiální klient nabral větší uživatelskou základnu než klient oficiální.

Pojďme si připomenout třeba právě Falcon Pro – Twitter klienta, který na Androidu nabral snad největší hype ze všech. Ten totiž nezačal dle slov autora jen dojíždět na to, že jej zkrátka nakoupilo 100 000 lidí – problém nastal i v tom, že se aplikace začala šířit po warezových fórech v cracknuté podobě, která šla bez problému nainstlaovat bez oficiálního nákupu na Google Play, nicméně jak už asi tušíte – s každou takovou instalací se vyplýtval další token, tudíž autor na svém klientu ani nemohl vydělat maximum. Zde už však nebyl na vině jen Twitter, ale i samotná internetová komunita. Situace jako přes kopírák potom doprovázela klienta Talon, který ale nad celou věcí částečně vyzrál tak, že po přesažení limitu uvedl novou aplikaci s novým designem (optimalizovaným pro Android 5.0) a samozřejmě tedy i s novými „lístky před smrtí”. Ovšem zase za peníze, což dovede uživatele odradit – zaplatili poprvé za původní aplikaci, a dávat stejné peníze za nový design se chce jen těm nejskalnějším příznivcům.

2014-11-29 13.23.34 2014-11-29 13.24.18 2014-11-29 13.23.46
 České reklamy na Twitteru nejsou výjimkou

Určitě jste si ale všimli, že jsou zde mnoho let klienti jako je Plume na Androidu, či Tweetbot na iOS – tito klienti mají výhodu v tom ohledu, že byli vyvinuti v době původního Twitter API a původní interní politiky, která vývojáře třetí strany nijak neomezovala. Klienti z této doby dostali při zavedení nových pravidel výjimku a mohou neomezeně fungovat nadále i přes to, že např. jen Plume se na Google Play chlubí více jak milionem instalací.

Takováto interní politika Twitteru nám sice může být silně nesympatická, ale nakonec je to přeci jen jejich byznys a pokud my jako uživatelé (případně vývojáři) chceme jejich služby využívat, tak na ty podmínky musíme přistoupit. A ruku na srdce – kdo by chtěl vědomě vydělávat méně s tím že se dá vydělávat daleko více? Twitter takový dříve nebyl, ale sílu webové reklamy a peněz v ní prostě nemohli ignorovat, zvlášť ne když vidí, jak jejich konkurence tohoto zdroje příjmů využívá.

A schválně – kolik si vybavujete alternativních klientů třeba pro Facebook? Ano, existují, ale co do počtu uživatelů je jich naprostá minorita, takže ani nejsou Facebooku na obtíž. A Twitter chce dosáhnout toho samého, přičemž musí bojovat s tím, že původně nasadil hodně otevřenou taktiku, která umožňovala poměrně volnou existenci různých alternativ, jež se stávaly velice populárními na úkor oficiálního klienta. Facebook se v minulosti tolik neotevřel, proto nyní nemusí čelit tak silné kritice – lidé to od něj zkrátka neočekávají.



INZERTNÍ SDĚLENÍ


Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.
  • Lukáš Kaňka

    Nevíte o Twitteru který umí i překládat text.