Spojení Angry Birds a Star Wars jsme tu už měli a zaznamenalo úspěch v podobě pozitivního ohlasu hráčů. Teď se však do dávných časů v předaleké galaxii vydáváme prostřednictvím naštvaných ptáků znovu. Stojí to za to?
Dovolte mi na úvod trošku zamyšlení – Star Wars jsou záležitostí, která ovlivnila celé generace. Mládež, která vyrůstala na původní trilogii vyprávějící příběh Luka Skywalkera bojujícího proti Impériu, se nakonec stala rodiči mládeže, která vyrůstala na příbězích jeho otce, Anakina Skywalkera. Star Wars si tak okolo prstu omotalo spoustu fanoušků z obou ér a byť to s sebou nese určité negativum v podobě fanoušků jedné konkrétní trilogie, kteří nesnesou tu druhou, tak obecně vzato to funguje spíše dobře. No a potom tu máme Angry Birds, které jsou hitem posledních let a telefon bez Angry Birds jako by nebyl moderním telefonem.
Spousta dětí dnes nosí trička s naštvanými ptáky, pijí limonády, na kterých jsou jejich potisky, atp. Angry Birds sice nevyšly o tolik později od Pomsty Sithů, aby to znamenalo získání srdcí další generace, přes to to ale má dopad třeba na mladší sourozence těch, kteří Pomstu Sithů viděli v kině v nějakých dvanácti letech. Angry Birds se totiž už může jevit jako poněkud vyčpělý koncept, ale značka Star Wars i tak přitáhne spoustu lidí, kteří by Angry Birds „po sté a pořád stejně“ jinak už ani nezapnuli. Tím vzniká skvělá symbióza mezi oběma značkami, kdy Angry Birds si udržuje jistou atraktivitu a Star Wars se zase dokáže držet v mainstreamovém povědomí i v době, kdy zrovna nevycházejí žádné filmy, či významnější herní tituly na „velké“ platformy.
Dost však bylo řečí okolo, pojďme se věnovat samotné hře – Angry Birds Star Wars II vás uvítá hlavním menu, které naprosto odpovídá všem ostatním Angry Birds hrám, jediný rozdíl najdete v grafické podobě tlačítek a v tom, že v pozadí menu je zobrazen záběr na Coruscant, kde proletují ve vznášedlech mimo jiné i samotné postavičky, za které můžete hrát. Výběr úrovní momentálně ještě není nijak zvlášť bohatý – na výběr máte pouze ze dvou hlavních epizod – Invaze na Naboo a Únik na Tatooine, dodatečně si v průběhu hraní můžete ke každé postavičce odemknout bonusové úrovně, ale mimo to je to momentálně všechno – další dějství za Tatooinem je označeno notoricky známým „Coming soon!“.
Znalejší Lucasova univerza již tedy tuší, že ve hře si momentálně zahrajte jen část dějství první epizody novodobé trilogie. Což na druhou stranu není na škodu hned ze dvou důvodu – tím prvním je fakt, že Rovio plánuje postupné vyplnění dění až do třetí epizody, což znamená, že samotných herních epizod by postupně měla ještě spousta přibývat. No a tím méně pozitivním náhledem na věc může být to, že je to z hlediska příběhového děje úplně jedno. Angry Birds sice příběh vtipně shrnují v tradičních kreslených prostřizích, ale pokud očekáváte, že vám příběh v samotné hře něco dá, tak jste na omylu a při nejlepším maximálně dostanete chuť udělat si maraton ve filmech. Daleko větší hloubku mělo třeba i počítačové/konzolové Lego Star Wars. Otázka je, zda je to vůbec na škodu, Angry Birds vždy byly vždy hlavně oddechovou záležitostí do autobusu.
Odpověď na tu otázku si musíte najít sami, podle mého je trošku škoda, že Rovio se ani nepokusilo o větší hloubku, protože s takovou ona hodně propagovaná hra za vepřovou stranu síly není ničím jiným, než dalším setem úrovní s tím rozdílem, že hrajete za zlé postavičky. Ale nebuďme jen kritičtí, protože právě ona široká škála postaviček hře dodává něco, co mi v předchozích Angry Birds vždy chybělo – širší variabilita postupu. Některé charaktery sice mají pořád stejné schopnosti, jaké jsme mohli vidět i v předchozím Angry Birds Star Wars, ale přibyla spousta nových a co především – nyní je možnost zvolit si, s jakou postavičkou danou úroveň projdete, což otevírá nové možnosti postupu skrze hru a nahrávání nejvyššího skóre tak už není jen otázkou trefení toho správného bodu, ale také volbou toho správného nástroje – použijete někoho se světelným mečem, použijete sílu, nebo raději zkusíte do objektu nabourat kluzákem?
Funguje to tak, že v každé úrovni máte klasický set postav, které postupně vystřelujete na nepřátele, tak jako to v Angry Birds bylo odjakživa. Ale mimo to tak máte možnost si z horní nabídky povolat jakoukoliv z postav, ke které zrovna máte přístup. Kliknete a např. místo Yody se vám v praku usadí mladý Anakin s kluzákem. Tyto postavičky si odemykáte dvěma způsoby – buď je dostáváte za odměnu při postupu hrou, nebo si je pořizujete za herní měnu, kterou rovněž získáte za postup ve hře, či za reálné peníze.
Tento faktor mě trošku mrzí s ohledem na to, že jsem si hru už tak koupil za 30 Kč, což sice není moc, ale ukázalo se, že jediným benefitem z toho je momentálně akorát absence reklamy ve hře. A ceny za herní měnu nejsou zrovna nejpřátelštější. Nejlevnější balíček stojí cca 50 Kč a za ten si koupíte postavu, která je ve slevě pouze na 10 použití. A např. pro pořízení mistra Yody v permanentní podobě byste museli do hry investovat… radši se posaďte… něco kolem tisícovky. Ceny herní měny jsou v poměru k ceně postaviček šílené a jedinou útěchou je to, že nákup postaviček je jen (velmi drahé) zpestření hry a nikoliv nezbytnost pro úspěšné plnění úrovní. A taky to, že Jar Jar Binks je spolu s bitevním droidem naceněn daleko méně, než postavy Jediů/Sithů.
Samotné úrovně postupně v každé epizodě pomalu zvyšují svoji náročnost, ale na rozdíl od jiných Angry Birds her se mi v Angry Birds Star Wars II nestávalo, že bych se setkával s tak obtížnými úrovněmi, že jejich pokoření se zdaří výhradně stylem pokus-omyl asi tak na dvacátý restart. Možná je to jen tím, že úrovní je zatím relativně málo (dohromady za obě strany 80 úrovní + bonusové) a ty tužší teprve přibydou, ale mně osobně současná obtížnost sedí naprosto ideálně. Dokáže donutit k menšímu zamyšlení, ale nevede k žádné frustraci.
Po grafické stránce je hra pořád to stejné Angry Birds, ale řekl bych, že si v Roviu přeci jen o něco více vyhráli především s pozadím samotných úrovní. Animované vodopády na Naboo jsou sice jen detail k dobru, ale i to se počítá. Zvukově hra taky zaznamenala pokrok oproti předchozímu dílu, a stejně jako u grafiky jde hlavně o drobné detaily, třeba jako je kdákání postaviček ve hře, které už nepůsobí tak sterilně, jinak jsou zvuky ve hře shodné s těmi z minula. Příjemné je namixování některých slavných znělek ze Star Wars do hry, ale s tím se počítalo od začátku. Hra zkrátka z audiovizuálního hlediska nijak zvlášť neohromí, ani neurazí.
A tak nějak by se Angry Birds Star Wars II dalo shrnout i celkově. Je to lepší než předchozí díl, především pak díky možnosti volit si do úrovni vlastní postavičky a díky možnosti hrát i za temné postavy univerza. Ale okem fanouška Star Wars to celé působí jako promarněná šance. Rovio má k dispozici skvělý materiál, ale kromě pár sotva úsměvných scének je to „prostě jen další Angry Birds.“ Hra není špatná, dokáže zabavit a zaujmout, ale jen pokud od ní nečekáte něco více. Já udělal tu chybu, že jsem to čekal, protože kolem hry Rovio mělo poměrně velkou reklamní kampaň a došlo dokonce i na dabování Sidiouse jeho skutečným hercem z novějších dílů, Ianem McDiarmidem. Ale to celé začalo a skončilo jen u trailerů, žádné vtipné video meziscénky ve hře samotné nejsou.
Hratelnostně je Angry Birds Star Wars II asi nejlepší kousek ze série, audiovizuálně taky zaznamenalo drobný posun kupředu a největším záporem samotné hry jsou ony šíleně drahé mikrotransakce, které však naštěstí můžete s klidem ignorovat. Hru si můžete pořídit za cenu do 30 Kč na iOS, Windows Phone a Androidu, na kterém je však dostupná také verze zdarma, která vás ovšem bude v průběhu hraní otravovat s reklamami. Na závěr recenze si ještě dovolím vypíchnout skvěle nakreslené ptáky ze slavného vesmíru, je vidět, že grafici v Roviu se v tomto ohledu hodně snažili a třeba kreslený Darth Maul z menu vypadá skvěle.
Hra byla testována na zařízení Samsung Nexus S.