Scarab_Tales

[Recenze] Scarab Tales

Máte rádi logické hry? Fandíte českým a slovenským vývojářům? Jestli jste si na obě otázky odpověděli ano, tak dnes recenzované Scarab Tales je přesně pro vás. Jestli ne, tak nezoufejte, třeba vás také zaujme.

Scarab Tales je na první pohled velmi jednoduchá logická hříčka, za kterou stojí česko-slovenské herní studio Playito. Ti mají na svědomí např. DeathMetal HD, či FireLords HD. Hra je zasazena do egyptského prostředí, čemuž odpovídá všeobecná stylizace všeho, od samotných úrovní ve hře, až po základní menu.

A právě hlavní menu nám nabízí možnosti jako je vypnutí/zapnutí zvukového a hudebního doprovodu, přechod na web hry, stránku s achievementy a statistikami, no a samozřejmě nemůže chybět samotný vstup do hry. Po kliknutí na „Play“ se zjeví nabídka balíčků úrovní, nad kterým je lišta s dalšími záložkami – komunitní záložka, díky které můžete stahovat úrovně od jiných hráčů, či sledovat top žebříčky v achievementech. Třetí záložkou je záložka editoru, ve které si můžete vytvářet vlastní balíčky úrovní a v nich pak konkrétní úrovně.

Screenshot_2013-08-09-17-12-18Screenshot_2013-08-09-17-12-29Screenshot_2013-08-09-17-12-52

První balíček úrovní nese všeříkající název „Tutorial“. Ten zabere sotva pár minut, protože co do ovládání je hra velmi intuitivní a jednoduchá – jednou kliknete na brouka a on začne chodit, kliknete na něj podruhé a zastaví se. Kromě interakce s brouky ale musíte pracovat i s dalšími objekty, které jsou v úrovních umístěny, konkrétně např. otočná zatáčka, diamanty, které mění velikost brouka, a další. Musíte také počítat s pasivní nástrahou některých úrovní – s propadající se zemí. Samotným cílem každé úrovně pak je dopravení všech brouků do cílového stanoviště, ve kterém se promění v kámen.

Nástrahy jednotlivých úrovní napříč balíčky se poměrně výrazně liší svým charakterem, osobně mi nejvíce dávaly zabrat kamenné koule, díky kterým jsem u jedné jediné úrovně strávil dobrých dvacet minut. Zpět k tomu charakteru – někdy se úroveň dá vyřešit správným načasováním toho, kdy jak kterého brouka zastavíte a zase rozhýbete, jindy si musíte vše rozvrhnout dopředu a někdy dokonce musíte spoléhat jak na správné rozvržení, tak na správné načasování. Co do obtížnosti, je hra poměrně různorodá. Zatímco počáteční balíčky by bez problému zvládlo i dítě kolem deseti let, tak např. pokročilejší „Ancient Stones“ na mě působilo značně náročnějším dojmem. Nedá se však říct, že by hra byla vyloženě jednoduchá, nebo vyloženě nezvládnutelná, obtížnost je příjemně vybalancovaná a je cítit její postupné stupňování – metoda pokus-omyl v počátečních úrovních funguje dobře, ale nakonec narazíte, a budete muset začít přemýšlet.

Screenshot_2013-08-09-17-13-18Screenshot_2013-08-09-17-14-22Screenshot_2013-08-09-17-14-28

S obtížností je spojený systém hodnocení vaší snahy v dané úrovni – každá úroveň má svůj počet kliknutí, který nesmíte přesáhnout, pokud chcete dokončit úroveň na plný počet bodů, pokud limit splníte, obdržíte ohodnocení třemi sokoly (ekvivalent tradičních hvězdiček), následuje snížení na dva, jednoho, resp. žádného sokola, podle toho, jak moc jste v dané úrovni sahali na brouky, či aktivní prvky. Hodnocení však neslouží pouze k tlačení k většímu snažení, má také praktickou funkci – „hvězdičky“ se vám sčítají a díky nim si odemykáte další balíčky úrovní.

Po grafické stránce si hra zaslouží pochvalu, je vidět, že grafik si vyhrál a ve hře se to pozitivně odráží. Jediné, co mi nepřipadá zrovna nejpraktičtější, je orámování úrovně, kdy samotná hra probíhá v relativně malém okénku na displeji okolo kterého je vykreslena sice hezká, ale možná až zbytečně velká dekorace. V menu hry hraje tematická hudba, která se příjemně poslouchá a při hraní konkrétní úrovně je na pozadí nerušící „šum“, ve kterém je slyšet nějaká zvěř a šum větru. Samotní brouci vydávají docela komický zvuk když na ně kliknete, a taky zajímavým způsobem šourají při pohybu, nejblíže ten zvuk má asi ke zrychlenému zvuku zametání, těžko to popsat, ale při hraní to působí přirozeněji, než se z popisu může zdát.

Screenshot_2013-08-09-17-26-43Screenshot_2013-08-09-17-26-43Screenshot_2013-08-09-17-26-52

Scarab Tales v tuto chvíli nabízí 100 originálních úrovní rozdělených do pěti balíčků, během jejichž hraní si odemknete spoustu achievementů. Z těch jsem měl dojem, že jsou udělovány prakticky za úplně cokoliv – třeba i za restartování úrovně, nebo za pauzování hry. Takže jestli patříte k nadšeným lovcům achievementů, rozhodně si přijdete na své. Tento systém je navíc ještě podepřen statistikami, ve kterých se dozvíte např. to, kolik času jste u hry strávili, či množství vašich kliků na brouky.

Originální úrovně ve hře si navíc můžete obohatit o vlastní úrovně, které si vytvoříte v integrovaném editoru, ten je stejně intuitivní jako zbytek hry a prvky do něj si postupně odemykáte tím, že úspěšně pokoříte úrovně, ve kterých se vyskytují.

The video cannot be shown at the moment. Please try again later.

Hra stojí necelých 20 Kč na Androidu a iOS, na Windows Phone si budete muset připlatit a hra vás vyjde na 62 Kč. Každopádně za tyto drobné peníze vám Scarab Tales nabídne spoustu úrovní o rozumné obtížnosti, to je navíc doplněno achievementy, solidním editorem úrovní a možností sdílet svoje výtvory skrze komunitní službu, která je za dodatečný poplatek – sami lidé z Playito se nechali slyšet, že je to především z důvodu pirátství.

Pokud jste si odpověděli na obě otázky na začátku článku pozitivně, tak neváhejte, a hru kupte, pokud alespoň na jednu, tak taky neváhejte, a hru kupte. A jestli jste si v obou případech odpověděli negativně? I tak si hra podle mého zaslouží šanci, sám nejsem žádný velký příznivec logických hříček, ale při zkoušení Scarab Tales jsem málem zapomněl vystoupit z vlaku, a to je znamení, že i nepolíbené může hra pohltit a zaujmout.

Hra byla testována na telefonu Samsung Nexus S.


logo-app
App Name
Developer
Free   
pulsante-google-play-store
pulsante-appbrain
qrcode-app

appstore

wpstore



INZERTNÍ SDĚLENÍ


Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.