quizup

[Recenze] QuizUp

Vědomostní soutěže a kvízy jsou odjakživa velice populárním odvětvím, ve kterém si můžete zdokonalit svoje znalosti, zasoutěžit si, a ještě se třeba i skvěle pobavit. A právě na tom staví i QuizUp, která proti sobě staví uživatele chytrých zařízení v rychlé vědomostní soutěži, jejíž téma si sami můžete vybrat.

QuizUp na první pohled zaujme opravdu obrovským množstvím různých soutěžních témat, v nichž se můžete proti jinému člověku utkat. Najdete zde takřka vše od umění, přes historii, televizní seriály, až po sporty a zeměpis. A to navíc hezky specificky, nikoliv jen v obecném záběru. Už v tuto chvíli začíná QuizUp bodovat, protože vy skutečně můžete soutěžit jen v rámci toho, co vás zajímá. To celé navíc umocňuje existence žebříčků nejlepší soutěžících v každém tématu samostatně a kromě jednoho obrovského globálního žebříčku se můžete srovnávat i s přáteli, či s lidmi jen z České republiky.

2014-03-10 18.19.442014-03-10 18.20.242014-03-10 18.31.48

Osobně se mi ještě nestalo, že by u nějakého tématu hra nenašla protivníka, kterého vždy hledá tak, aby zhruba odpovídal vašemu postavení v žebříčku. Tím se dociluje toho, že na začátku nehrozí souboj proti „mistrům oboru“ a naopak když už se v tématech stanete zkušenějšími, tak se málokdy stane, že byste se vyloženě nudili, protože by váš soupeř očividně netušil, na co se ho hra ptá. Čas od času se to stane, ale ve většině případů jsem se setkal s tím, že protivník mi byl velmi vyrovnaným soupeřem. Opět s tím částečně souvisí i pestrá paleta témat, která takřka vylučuje hraní s lidmi, kteří o tématu nic neví. Pokud tedy nejste ten typ člověka, co se bez jakýchkoliv vědomostí pustí do rozeznávání slavných obrazů.

Teď k samotné soutěži – prioritu číslo jedna pochopitelně má správná odpověď, ale velice důležitá je i rychlost odpovědi, která zejména na vyšších úrovních je velice rozhodující a hry vyhrané/prohrané o jeden bod nejsou až tak výjimečným úkazem. QuizUp vždy vloží jednu otázku a dá vám cca 2 sekundy na to, abyste začali číst, potom se ve hře zjeví odpovědi a spolu s nimi se spustí desetisekundový odpočet. Čím dříve správně odpovíte, tím více bodů dostanete, pokud odpovíte špatně, tak další šanci už nedostanete.

2014-03-10 19.10.082014-03-10 19.10.092014-03-08 15.25.04

Těchto otázek je obvykle 6 a ta poslední je za dvojnásobek bodů, což dokáže nejednou zvrátit jinak jednoznačný výsledek hry. Celkově se jedná o jednoduchý a funkční koncept, ale přestože se i po mnoha hrách stále setkávám s novými otázkami, tak opakování těch starších je nevyhnutelné. To by ještě ničemu nevadilo, jenže odpovědi na tyto otázky jsou vždy ve stejném rozložení a časem se sami přistihnete, že už nad odpovědí ani nepřemýšlíte a jen držíte prst nad místem, kde se zjeví tlačítko se správnou odpovědí – kdyby tvůrci aplikovali náhodné rozložení, tak by to QuizUp jedině prospělo.

Kromě samotného soutěžení se QuizUp snaží i o vložení sociálního rozměru, který ovšem z mé osobní zkušenosti příliš nefunguje, resp. po technické stránce je vše takřka v pořádku (k tomu se ještě dostaneme), ale pokud jde o praxi, tak ta z hlediska zapojení uživatelů povadá. Když jsem si všiml, že hra nabízí možnost posílat si mezi hráči zprávy, tak jsem toho nadšeně (a naivně) využil a pochválil jsem svého soupeře za dobrou hru v naději, že bychom se mohli spřátelit a utkávat se častěji. Tento člověk se ani neobtěžoval mi odpovědět a další pokusy o komunikaci s lidmi dopadly podobně neslavně. Sociální funkce QuizUp využijete, pokud máte ve svém okolí kamarády a známé, kteří si s vámi budou chtít zahrát, ale jinak to nestojí za řeč. Na druhou stranu je pozitivní, že jsem se ani jednou nesetkal s člověkem, který by si dal tu práci a napsal mi ošklivou zprávu, protože jsem ho několikrát v řadě porazil.

2014-03-09 12.39.422014-03-08 17.05.342014-03-08 17.05.18

Bohužel, QuizUp minimálně ve verzi pro Android občas nefungovalo úplně suverénně a několikrát se buď ocitlo v načítací smyčce v menu, nebo se hra v půlce soutěže odpojila. Taková věc prostě dokáže pokazit zážitek ze hry. Tyto problém se vyskytly jak při hře přes mobilní sít, tak při hraní přes stabilní WiFi přístup. Subjektivně se mi po designové stránce QuizUp velice líbí, ale jinak skvělý dojem z ní sráží ze začátku lehce nepřehledné menu, které trochu naráží na absenci jedné hlavní nabídky. Rozložením hra více připomíná klient pro sociální síť, což na první pohled působí lehce zmatečně.

QuizUp je dostupná na iOS a Androidu úplně zdarma, resp. s relativně nepodstatnými vnitřními platbami, za které si můžete pořídit rychlejší získávání zkušenostních bodů. Reálný dopad na herní zážitek je minimální a tak s ohledem na nulovou cenovku hře většinu drobných nedostatků rádi odpustíte. QuizUp lze jedině doporučit všem, kteří mají rádi soutěžení a jednoduchý herní koncept, v němž jeden souboj nezabere více než dvě minuty i s hledáním soupeře. Jedinou překážkou pro některé z vás by mohla být absence lokalizace, která je při tak obrovském množství soutěžních otázek vcelku pochopitelná. Pokud ale vládnete trošku lepší angličtinou, tak neváhejte.

appstore

Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.

Perfektní hra, sám hraji, a to velmi nadšeně :) Snad jen bych upřesnil, že otázek je 7 (tedy 6 + 1 za dvojnásobek bodů). Jinak skvělá recente :)