Motorsport Manager

[Recenze] Motorsport Manager: Vaše F1 do kapsy

Motorsport Manager vás provede světem motorsportu trošku jiným pohledem, než jak jej většina herních titulů nabízí – ujmete se totiž role šéfa týmu, který řídí vše od financí, přes rozdělení zdrojů na vývoj až po samotnou strategii v závodech. Jak se podařilo autorům přenést ducha automobilového závodění do manažerské simulace?

Přestože základní vzhledová podoba vozu vychází ze zažité představy o tom, jak asi vypadá monopost Formule 1, či nějaké obdobné série, tak samotná hra nedisponuje žádnou oficiální licencí a všechny šampionáty, jména a názvy jsou zcela fiktivní – čestnou výjimkou budiž vtipná reference na bourací achievement, která vykouzlí úsměv na tváři většině fanoušků současné Formule 1. Ti nejzapálenější příznivci si jistě všimnou, že městský okruh v Singapuru ve hře vypadá úplně jinak než v realitě, anebo že tu a tam je upravený název města či okruhu – ale to nakonec hře na samotné hratelnosti nijak neškodí.

Hra v základní podobě nabízí dva módy – standardní kariéru a případně ještě challenge režim, ve kterém jste vždy určitým způsobem omezeni (pro začátek třeba tím, že můžete najímat jen mladé pilotky a piloty z výcvikového programu). V běžné kariéře začínáte jako relativně chudý tým s prakticky nulovým zázemím a slabým vozem. Celá první sezóna je ve hře nastavena silně výukově a určitě není vhodno nechat se unést tím, že po splnění několika kroků skrze návody najednou vyhrajete závody. Křivka obtížnosti v dalších („ostrých“) sezónách už jde slušně nahoru, a to především pokud se stejně jako já pustíte s mizivým rozpočtem hned do vyšší ligy.

Motorsport Manager

Motorsport Manager – pohled na trať seshora

V té jsem totiž zcela pohořel i přes veškeré snahy vyčarovat ze závodů co nejlepší výsledek pomocí alternativních strategií – auto zkrátka nebylo dostatečně rychlé, a protože příjem byl do velké míry určován úspěšností v šampionátu, musel jsem se vrátit do nižších sérií a v těch se pořádně vybudovat. Obecně se mi spíše vyplácelo postupování skrze jednotlivé třídy závodních sérií postupně – a že je postupem času progres opravdu zdát. I nejnižší série jsou totiž na začátku hry relativně náročné vyhrát, ale jakmile získáte pro svůj tým zázemí a zlepšíte kvality vozidla i jezdců, tak vás naštve cokoliv jiného, než vítězství.

A právě progres a dojem z postupného zrychlování je ve hře parádně provedený – jakmile začnete závody dokončovat s náskokem půl minuty aniž byste museli komplikovaně šachovat s pneumatikami, tak víte, že je nejspíš na čase postoupit do další ligy. A v té vás buď opraží šok, nebo se minimálně vaše nadvláda značně srazí a vy se opět musíte snažit. Souběžně s postupem do vyšších soutěží se před vás budou stavět rozhodnutí, zda není na čase obměnit svůj tým, a nahradit zelenáče schopnými matadory (co si za svou práci taky nechají řádově víc zaplatit) – a to jak v jezdeckých řadách, tak v řadách vývojových.

Motorsport Manager

Motorsport Manager – průběh závodu

Vývoj je ve hře vcelku jednoduchý – máte tři kategorie: Aerodynamika, design a kvalita výroby. První dvě mají významný vliv na celkovou výkonnost auta, a ta poslední potom určuje především spolehlivost auta, či rychlost výměny pneumatiky. Obecná zkušenost je taková, že primární investice by měla jít do prvních dvou, a kvalita výroby bude následovat vždy až v průběhu sezóny zbydou peníze po dosažení potřebně výkonného auta.

Příliš mnoho prostoru pro taktizování v této oblasti není a autoři určitě mohli systém udělat komplexnější – otázkou však je, zda by byl i o to zábavnější. Do těchto kategorií podle úrovně vylepšení továrny potom můžete ještě najímat inženýry, kteří vás něco stojí – ovšem čím více inženýrů, tím lepší a rychlejší vylepšení na vůz. Ty vás v konečném důsledku také leccos stojí a rozhodování mezi drahým vylepšením aerodynamiky, či o dost levnějším, ale relativně méně významným zlepšením výroby už představuje zajímavější rozhodovací mechanismus.

Motorsport Manager

Motorsport Manager – slavíme double

Samotné závodění zahrnuje i kvalifikační jízdy, přičemž při nich i při závodě máte možnost sledovat předpovědi počasí a taktizovat, zda se vyplatí vyjet okamžitě, nebo raději počkat až poleví déšť apod. V samotných závodech se samozřejmě nedá upřít jasný význam náhodnosti – nejde ale o nic, co by rozbíjelo dojem ze hry. Naopak autoři našli tak skvělý balanc mezi pevnými statistikami a náhodou, že hra v tomto ohledu funguje na jedničku. V závodě máte k dispozici předpověď počasí, ale jak už to tak bývá, ne vždy je přesná a vám se tak může snadno rozbít taktika. Stejně tak někdy váš pilot nabourá a potřebuje opravu křídla, pokud tedy zrovna neukončí svoje působení v závodě… nakonec ale je závodění tak akorát vzrušující a poskytuje zajímavý prostor pro strategii.

Ve většině případů dokáže k zisku několika pozic pomoci dřívější zastávka na výměnu pneumatik, ale pokud situaci špatně odhadnete, tak se vám to může tuze vrátit ke konci závodu. Pokud byste závody sledovali čistě v reálném čase, tak vám jeden může zabrat cca 20 minut času, nicméně hra nabízí dva režimy zrychlení času, které jsem při hraní používal naprostou většinu času – pozorovat jednotlivá auta reprezentovaná tečkami na (byť pohledné) 3D mapě půl hodiny každý závod je přeci jen trochu hardcore i na moje poměry, ale proti gustu…

Pokud nejste blíže seznámení s motorsportem a nerozumíte příliš rozdílům mezi pneumatikami, nebo neznáte nejvhodnější taktiky během závodů, tak nezoufejte – příhodně pojmenovaný pomocník s knírem jménem Nigel Mansell vás provede vším, od samotných základů hry, až po taktické koncepty využívané i v reálném motorsportu. A mezi tím vším ještě můžete číst časem možná trochu generické, ale přes to zábavné fiktivní sociální sítě, kde vám fanoušci píší jací jste bídáci, anebo jak vás naopak zbožňují. Držet si u pilotů vysokou hladinu spokojenosti se také ukazuje jako dobrý posilovač jejich výkonů v závodech, na druhou stranu ale fanoušci vám přináší bonusové příspěvky do kasičky díky prodejům triček s logem apod.

Motorsport Manager

Motorsport Manager – závod v reálném čase

Motorsport Manager mi coby velkému fanouškovi okruhového motorsportu uchvátil. Dala by se najít spousta věcí, které by autoři mohli dovést k větší detailnosti, ale to už by bylo hodně na úkor přístupnosti širšímu publiku – takto si hru může zahrát opravdu každý příznivec manažerských her, i když jeho znalosti motorsportu v lepším případě zahrnují některé známější mistry světa. Hra je výborně postavená tak, že se dá hrát 15 minut v MHD, ale taky klidně dvě hodiny v kuse, a ani vám to nepřijde.

Největším zklamáním pro mě je skutečnost, že autoři do hry i přes pevnou cenovku zakomponovali dodatečné nakupování herní měny za tu skutečnou – jde však spíše o berličku pro hráče, kteří si chtějí hraní ulehčit, než o něco, co by rozbíjelo zážitek všem ostatním (poměřování je maximálně na základě získaných bodů). I přes tuto drobnou kaňku na kráse však Motorsport Manager doporučuji nejen fanouškům automobilových disciplín.


logo-app
App Name
Developer
Free   
pulsante-google-play-store
pulsante-appbrain
qrcode-app

appstore



INZERTNÍ SDĚLENÍ


Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.
  • Martin Marhul

    Naprosto souhlasim, paradni hra, na Google Play ted stoji jen 25 korun, a za to to opravdu stoji. Mam ji asi rok, se vsim co jste napsal, souhlasim. Nejlepsi recenze teto hry co jsem ksy videl, lepe bych to nenapsal. Parada, a zrovna se mi stala nahoda, ze dnes se jede Velka cena Monaka, a za chvili bych mel v Evropskem sampionatu jet v Monaku taky ????????????????