world_of_tanks

[Recenze] World of Tanks Blitz – mobilní tankiště

World of Tanks se stalo na osobních počítačích tak velkým hitem, že hra nyní dokonce míří i na herní konzole. Jak se ale hraje mobilní variace této úspěšné tankové akční hry? Inu, rozhodně to není špatné.

Autoři stojící za úspěšnou ságou válečných MMO akcí se chlubí, že do mobilní verze svého nejúspěšnějšího titulu více než 100 ikonických tanků Německa, Velké Británie, USA a Sovětského svazu, ty se dělí do několika tříd, díky čemuž by měly poskytovat zajímavou dynamiku na bojišti – velký obrněný tank je pomalý, ale vydrží více než malý lehký tank, atp. Bitvy jsou ve hře nastaveny jako rychlé šarvátky 7 proti 7 (odtud nejspíš pochází nepříliš používaný podtitul Blitz), a odehrávají se na 10 různých mapách. Jak se na nich hraje?

Základní hratelnost rozhodně není špatně postavená a buduje na tom, v čem uspěla už původní hra na osobních počítačích, nebo v čem se ještě dříve proslavily některé ryze tankové mapy ve slavnějším Battlefieldu – velké otevřené mapy poskytují relativně slušné možnosti postupu, byť v praxi je to spíše o tom, kdo zvolí lepší pozici pro „kempování”.

World of Tanks

World of Tanks v akci

V bitvě totiž disponujete pouze jedním životem, což sice vede k velmi rychlým bitvám a neustálému strachu z ukončení vaší existence, ale na druhou stranu to moc neprospívá jinak arkádovému hernímu stylu (viz. níže). Zkušenější tankisté už mapy znají a znají výhodné odstřelovací pozice, odkud nehrozí, že by je nějaký tulák přepadl z týla – realisticky vzato to dává smysl, ale jinak hra zase tak realistická není…

Ovládání World of Tanks bylo na mobilním telefonu místy trochu na zlámání prstů i přes přítomnost jednoduchého tutoriálu – základní koncept ovládání není nijak komplikovaný, ale přeci jen jsem s ovládáním občas bojoval o něco více, než třeba při hraní stříleček z pohledu první osoby (které mi na telefonu nijak nevadí). Autoři do hry integrovali i pomocníka s mířením, ten je však možná až příliš citlivý, protože má tendenci zaměřovat i nepřátele, kteří ve skutečnosti nejsou ve vašem dohledu – taktický a pomalý postup zahrnující skrývání se za budovami a skálami tak nedává příliš smysl, protože nepřítel se zapnutým pomocníkem míření vás ve většině případů díky automatickému míření stejně odhalí.

World of Tanks

World of Tanks – zaměřování nepřátel

Bylo by asi hodně naivní očekávat od mobilní verze hry nějakou dechberoucí grafiku a audiovizuál na úrovni moderních konzolí, spíše naopak by se asi dalo říct, že mobilní platformy s Androidem v čele (hra figuruje i na iOS) mají i na větší grafický zážitek, než jaký právě mobilní verze World of Tanks s podtitulem Blitz předvádí. Podobně na tom nakonec je i zvuková stránka, která sice nijak neurazí, ale pokud telefon používáte i jako herní konzoli a hry na něm hrajete výhradně se zvukem do sluchátek, tak asi bude lepší si k tomu pustit nějakou muziku jako podkres.

Co do technického zpracování by hra nejspíš mohla i polepšit, ale kdo ví, třeba jsou grafické ústupky dány i tím, že autoři preferují stabilní počet snímků za vteřinu, což je u multiplayer akce rozhodně podstatný parametr – a v tomto ohledu lze autory chválit, snad nikdy se snímkovací frekvence nedostala pod úroveň 50 snímků. Stejně tak hra nikdy nelagovala, a to ani při využití datového připojení (4G/3G – na Edge a slabším by se problém nejspíš vyskytl).

World of Tanks

World of Tanks – modely tanků jsou pěkné

Mikrotransakce ve hře trochu připomínají model známý z Real Racing 3, takže posádka tanku se v průběhu bitev unavuje, avšak vaše kreditní karta je dokáže spolehlivě postavit na nohy. Tou si můžete pořídit i prémiový účet, který vám tu a tam vývojáři dají na víkend zdarma, aby vás k pravidelnému přispívání do válečné kasičky trošku přilákali. Podobně jako u zmíněné závodní hry od EA, i zde se to dá při příležitostném hraní v pohodě překousnout, nicméně pravidelného tankistu placení nemine, a to navzdory přítomnosti možného převodu herní měny na tu prémiovou (kurz je však docela nekompromisní). Celkově vzato je World of Tanks (Blitz) solidní hra, která stojí za vyzkoušení – zejména pak jestli se řadíte k fanouškům počítačové předlohy.

App Store

Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.