Brothers in Arms 3

[Recenze] Brothers in Arms 3: Sons of War

Gameloft před nějakou dobou uvedl třetí díl Brothers in Arms s podtitulem Sons of War. Je nový díl slavné válečné akce hoden svého jména? Nejen na to odpovíme v naší recenzi.

Gameloft dlouhodobě spolupracuje s konzolovým a počítačovým herním vydavatelstvím Ubisoft, společně vypustili do světa už mnoho mobilních her vycházejících ze slavných herních sérií. Namátkou třeba tituly ze sérií Rayman, Prince of Persia, Assassin’s Creed, anebo právě Brothers in Arms. Dávno pryč jsou však doby, kdy tato úspěšná francouzská dvojice společností dominovala Java hrám na starých („hloupých“) telefonech, dnes už hrajeme na našich iPhonech, Androidech a Windows Phonech… v parádní 3D grafice a… a často i zadarmo, nebo alespoň do určité míry.

A přesně to platí i pro třetí díl mobilních Brothers in Arms, pokračovatele série, která před mnoha lety na konzolích a počítačích zaujala hráče značně taktičtějším a méně „rambovitým“ přístupem, tedy minimálně ve srovnání s tím, jak slavná bojiště 2. Světové války vyobrazují hry ze série Call of Duty, či Medal of Honor. Původní mobilní hry série byly spíše jen klasicky přetexturované arkády se střílením, ale doba se posunula a dnešní telefony zvládnou mnohem víc – a právě když jsem instaloval Brothers in Arms 3 na svůj telefon, tak jsem si pokládal právě tu otázku, zda se s dnešní mobilní technologií Gameloft alespoň pokusil zachytit ducha série, anebo pouze vzal jádro Modern Combat a nalepil na něj nové textury.

Brothers in Arms 3 screenshot

Brothers in Arms 3 vypadá moc pěkne, o tom žádná.

A bohužel je potřeba rovnou konstatovat, že Brothers in Arms 3 následuje stejný trend, jaký nastolil už pátý díl Modern Combat – místo relativně dlouhých a komplexních misí přichází krátké mini mise, které vám časově zaberou maximálně 5 minut. Pokud tedy chcete hrát déle jak pár minut a akční hry od Gameloftu jste brali jako takovou záruku toho, že i na mobilní platformě má hardcore hraní smysl, tak teď se tento dojem úplně vytrácí. Pokud totiž opravdu nechcete hrát jen pár minut, tak budete většinu času trávit koukáním na načítací obrazovku. Což o to, že jednotlivé mise nabízí velice detailní a krásnou grafiku, když větší část herní doby koukáte na nějaký artwork při načítání.

Ke casual publiku více míří i samotné hodnocení misí, které sjelo k hvězdičkovému přístupu na způsob Angry Birds. Nedali jste v průběhu mise 5 headshotů? Inu, tak pokud chcete maximální hodnocení, budete si to muset dát ještě jednou. Ono to nakonec ani tolik nevadí, když mise zabere sotva pár minut, že jo… a s tím souvisí další výtka. Ve starších dílech Modern Combat bylo běžné začít misi v budově, postupně se přesunout do městských ulic až třeba na přestřelku na střechách. To celé v rámci jedné, na sebe zcela nerušeně navazující mise.

Pátý díl toto rozbil a Brothers in Arms 3 na toto navazují. Mise sestávají z toho, že se přesunete mezi pár stanovišti, ze kterých bezpečně vystřílíte všechno co se hýbe a jdete zase o stanoviště dál. Takhle to opakujete prakticky pořád a největší variabilitu představuje to, že se čas od času na scéně objeví nějaká komplikovanější překážka, třeba tank… a tak se přesunete na stanoviště s raketometem a tank sestřelíte. Anebo si v dalších fázích hry raketomet jednoduše povoláte z obchodu s předměty a problém vyřídíte bez většího tápání okamžitě.

Nepřesná střelba? Restartujte misi… za jeden bod energie.

Ve srovnání s Modern Combat je Brothers in Arms zdánlivě o něco taktičtější kvůli systému krytí, ale právě poslední díl série z moderní války už byl také dost založen na tom, že jen stojíte na místě a střílíte vše pohyblivé. Někdo by namítal, že krytí je přece součást realistické války… jenže člověk nemusí být expert na válku a vojenské postupy, aby věděl, že Brothers in Arms 3 si z reality půjčuje maximálně vzhled zbraní a uniforem. Hra je tak strašně sterilní, že kdyby z ní autoři oddělali volný pohyb a napevno naskriptovali pohyb postavy mezi stanovišti, tak by to na hratelnost skoro nemělo vliv.

Brothers in Arms 3 je free to play, což se odráží v nákupech zbraní, jejich vylepšování, a především pak v  systému energie – každá mise vám ubere energii, která se postupem času sama obnovuje. Vy tak můžete bez placení ve hře strávit pouze určitou dobu, potom vám dojde virtuální energie a buď počkáte na její dobití, nebo vytáhnete kreditní kartu. Nemělo by se ale ani zapomínat na jistou šanci, že vám z věčných načítacích obrazovek a nezajímavé hratelnosti dojde energie reálná.

Brothers in Arms 3 není vyloženě špatná hra, je to standardní koridorová akce (s tím, že koridory jsou hodně krátké) s několika zajímavými prvky a líbivou grafikou. Problém tkví v tom, že série Brothers in Arms si vždy zakládala na tom, že je něco víc – a to autoři v mobilní podobě hry neodráží a vyloženě mrhají potenciálem, jaký jim historie značky poskytla. V dobách Java her je omezovala technologie a dnes… dnes zkrátka nechtějí udělat plnohodnotnou sestřičku konzolové hry. Nakonec si ale Brothers in Arms 3 můžete vyzkoušet sami, hra je na obchodech s aplikacemi dostupná zdarma pro všechny tři hlavní platformy – za mě každopádně palec dolů.

appstore

wpstore

Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.