unnamed-1373314119

[Recenze] True or False – Test Your Wits

Kvízové hry jsou víceméně samostatná jednotka v herním průmyslu, okem hardcore hráče navíc naprosto minoritní záležitost, ale je takový pohled fér? Podle nás nikoliv. Kvízové hry představují skvělou možnost, jak rozšířit svoje obzory v různých oblastech, a to velmi zábavnou a motivující formou – soutěžením.

A právě mezi tyto hry se řadí i True or False – Test Your Wits (dále jen True or False), které zaujme líbivým grafickým zpracováním a celkovým minimalismem, který vrcholí v samotné hře tím, že (jak už název napovídá) vybíráte pouze mezi dvěma možnostmi – True (Pravda), nebo False (Špatně).

Menu hry je minimální, tlačítkem klíče v pravém horním rohu telefonu, se dostanete do nastavení, ve kterém si můžete pouze zvolit, zda ve hře chcete mít povolené zvuky a hudbu. Zvuková stránka je naprosto minimální, ale to je spíše dobře, při přemýšlení nad otázkami se určitě lépe poslouchá jednoduchá a klidná melodie přerušena občasným kliknutím a brnknutím, než nějaký agresivní soundtrack doprovázený kýčovitými zvuky. Takže za to má u nás hra body k dobru.

Screenshot_2013-07-30-10-03-34Screenshot_2013-07-30-10-03-39Screenshot_2013-07-30-10-03-48

Další položkou v menu je už jedno ze tří velkých tlačítek – první volbou je hra jednoho hráče. Ta vám na úvod ukáže, že se nacházíte v jakési pasáži obrázku, po kterém nejspíše máte postupně růst nahoru (něco na způsob cestování mezi úrovněmi, jako to měl Mario), ovšem postrádá smyslu, neboť s obrázkem jsem se už následně nikdy v průběhu hry nesetkal. Pravděpodobně se jedná o chybu, kterou tvůrci brzy opraví, ale hodnotíme-li současný stav hry, je to jednoduše řečeno divné. Následuje už jen informování o samotné úrovni soutěže, které potvrdíte a jdete namáhat své zavity.

S postupem úrovní se mění počet otázek a čas, který na jejich uhádnutí máte. To jsou dva hlavní způsoby, jak se ve hře dá stupňovat obtížnost – obtížnost jednotlivých otázek je totiž naprosto individuální, ale dá se  říci, že čím širší tematický záběr máte, tím lépe si v True or False povedete. Čekají vás otázky na světové dějiny, slavné sportovce, hudebníky, otázky na známé filmy a obsah v nich, ale třeba taky na soukromý život celebrit. To a mnohé další otázky vás ve hře čekají. Otázka se volí náhodně a vývojáři mají ošetřeno, že se nedá celá úroveň pokořit např. jen klikáním na „True“. S ohledem na náhodnost jsem se nesetkal s tím, že by se nějaká otázka opakovala, těžko říci, zda je to dáno obrovskou databází otázek, nebo na to mají vývojáři systém, každopádně já osobně jsem se za několik úrovní nesetkal s tím, že by se otázka opakovala.

Screenshot_2013-07-21-18-53-30Screenshot_2013-07-21-18-53-36Screenshot_2013-07-22-15-14-10

Díky naprosté náhodnosti ve volbě otázek je tudíž i hodně o štěstí, zda v dané úrovni zrovna uspějete. Máte předurčený počet životů, který v průběhu úrovně můžete vyčerpat – špatná odpověď znamená ztrátu jednoho života. Pokud vyčerpáte životy, tak buď končíte, nebo si obstaráte další životy za reálné peníze (cca 20 Kč). Trošku jinak je to i s energií – máte omezené množství energie, které se vám zobrazuje v menu. S každou úrovní přijdete o jeden bod energie, ale rozdíl je v tom, že energii si nemůžete dokoupit za peníze, takže musíte čtvrt hodiny počkat na dobití jednoho bodu. Nejedná se o nic zásadního, pokud tedy nehodláte strávit celý večer hádáním otázek. Nabízí se však otázka, proč tuto funkci do hry vývojáři implementovali, když z ní evidentně ani nemají výdělek. Předpokládáme, že časem se možnost nákupu energie objeví, ale to jsou čistě naše spekulace. Je vhodné neopomenout také možnost přeskočit otázku, což můžete v každé úrovni provést v omezeném množství.

Druhým a posledním módem hry je hra pro dva hráče. Ta funguje tak, že se vám obrazovka rozdělí (viz. screenshoty níže) tak, že si zařízení můžete položit proti sobě. Každý hráč vidí stejné zadání otázky a každý hráč má vlastní tlačítka „True“ a „False“, stejně jako ve hře jednoho hráče. Princip je v tom, že ten, který první správně klikne, získává bod. Pokud dříve klikne na špatnou odpověď, tak bod získá protihráč. Jakmile jeden z hráčů dosáhne devíti bodů, tak hra končí a vyhlásí se vítěz. Rozdíl oproti hře jednoho hráče je, že zde nejde otázka přeskočit a není zde časové omezení na otázku.

Screenshot_2013-07-21-18-50-08Screenshot_2013-07-22-15-01-03Screenshot_2013-07-23-15-21-48

Třetí položkou v menu hry je tlačítko „Friends“, které se objevilo po poslední aktualizaci. Neslouží k ničemu jinému, než k propojení hry s vaším Facebook účtem, díky kterému uvidíte skóre svých přátel a dostanete extra životy za každého hrajícího kamaráda.

Zásadním nedostatkem hry pro tuzemské hráče může být to, že není přeložena do češtiny. Angličtina ve hře není sice nijak extrémně náročná a otázky se často dají kontextově pochopit i bez porozumění každému slovu, ale kvůli časovému limitu prostě nemáte čas dohledávat si případné mezery ve slovnících. Pokud však vládnete obstojnou angličtinou, tak si můžete jedno velké mínus této hry s klidným srdcem škrtnout.

Screenshot_2013-07-22-10-40-21Screenshot_2013-07-30-10-08-53 Screenshot_2013-07-30-10-09-03

Ať už umíte anglicky, či nikoliv, v každém případě vás nenadchne absence možnosti odejít z rozehrané soutěže zpět do menu. Hra na Androidí zpětné tlačítko nijak nereaguje a vlastní možnost neobsahuje, dokonce i když hru „zabijete“ v multitaskingové nabídce, tak při opětovném zapnutí se zase vrátíte k poslední otázce. Tato možnost mi několikrát chyběla, pokud např. omylem vstoupíte do hry více hráčů, tak už ji musíte alespoň náhodným klikáním dohrát, protože z ní zkrátka nejde jinak vystoupit. Doufejme, že to autoři v nějaké aktualizaci napraví.

Shrneme-li to, tak True or False je jedna z nejhezčích, nejminimalističtějších a nutno říci, že i nejchytlavějších kvízových her za poslední dobu. Sympatická zvuková a i grafická stránka jen podtrhuje celkovou jednoduchost samotné hry, která spočívá v prostém klikání na dvě tlačítka. Určitě se nejedná o něco, nad čím byste trávili celé dny, ale v žádném případě už nehrozí, že byste neměli co dělat v MHD, nebo při svačině ve škole/práci. Ideální odreagování a kdo ví, třeba se i něco nového dozvíte. Zamrzí jen zmíněná absence lokalizace, takže hru můžeme doporučit pouze lidem, kteří ovládají angličtinu. Přejeme spoustu zábavy a štěstí při hraní True or False, které je dostupné na iTunes a Google Play.

Hra byla testována na telefonu Samsung Nexus S.

appstore

Mé nadšení pro mobilní tématiku začalo u legendární Nokie 3310, se kterou jsem vyrůstal. Dnes používám LG G2 a nadšení mě stále neopustilo. :-) Kromě toho studuji IT, mám rád fantasy, psaní, Formuli 1 a MMORPG.
  • Lenka Skočka

Zdravíčko, já bych
    se podívala třeba na http://hraj.to/, která je jednou z nejlepších stránek, dle mého názoru.